Etnograficzne zbiory afrykańskie
Muzeum Miasta Pabianic
Kolekcja afrykańskich eksponatów etnograficznych w Muzeum Miasta Pabianic powstała za sprawą niestrudzonego podróżnika dra Witolda Eichlera – lekarza z zawodu, z zamiłowania etnografa i entomologa. Doktor Eichler z prawdziwą pasją
badacza odwiedzał różne kraje i różne kontynenty. Zwiedził wiele krajów europejskich m.in. Francję, Włochy,Maltę, Bułgarię, Rumunię, Jugosławię, Węgry, Monako, Kaukaz.
Poznał również Palestynę, Azję Mniejszą, Algierię, Maroko, Tunis i Trypolitanię. Dzięki tym wyprawom oraz żyłce kolekcjonerskiej powstały bogate zbiory zoologiczne, botaniczne oraz etnograficzne.
wartościowe zbiory przyrodnicze i etnograficzne. Zbiory etnograficzne przekazał pabianickiemu Muzeum.
Trzon kolekcji W. Eichlera wywodzi się z terenów Zambii, Zimbabwe i Kongo (Muzeum Miasta Pabianic posiada również zabytki z terenów Afryki Północnej, Zachodniej oraz Wschodniej). Część obiektów zakupiona została przez Eichlera na lokalnych targach, inne są darami ludności tubylczej. Niektóre przedmioty to wyroby o charakterze pamiątkarskim, jednak obok nich są również takie, które mają wartość unikatową. Do niezwykle cennych zabytków z pewnością należą dwa kompletne stroje czarownika wraz z maską z ok. 1925 roku (plemię Bemba, Zambia), siekierki symbolizujące władzę przywódcy plemiennego z ok. 1920 roku (plemię Maszona, Zimbabwe), kultowa figurka praprzodka z ok. 1935 roku (plemię Balunda, Zambia),
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
a także maski rytualne, w tym m.in. maska plemienia Makiszi (Zambia) z ok. 1942 roku, maska plemienia Basubia (Zambia) z ok. 1920 roku, maski gliniane małych rozmiarów plemienia Bawenda (Zimbabwe) z ok. 1920 roku czy maska plemienia Makua (Mozambik) z końca XIX wieku.
Wśród eksponatów podarowanych Muzeum przez W. Eichlera w 1946 roku znajdują się także afrykańskie sprzęty gospodarstwa domowego, m.in. drewniane naczynia zdobione rytym ornamentem geometrycznym, naczynia gliniane (głównie plemienia Maszona z Zimbabwe), drewniane łyżki, stępy, stołki, naczynia z owoców tykwy, plecionki o różnym przeznaczeniu m.in. bardzo ciekawa kołyska koszykowa (plemię Matabele, Zimbabwe) z ok. 1920 roku, torby, maty z rafii
wykonane techniką tkacką itp.
W zbiorach pabianickiego Muzeum znajduje się także broń afrykańskich wojowników i myśliwych – oszczepy, dzidy, łuki, bambusowe strzały o rozmaitych ostrzach. Ciekawe są zwłaszcza strzały do łowienia ryb zaopatrzone w ostrza z zadziorami (plemię Baluba, Kongo). Rarytasem jest miecz sudański z ok. 1860 roku w pochwie skórzanej zdobionej srebrem oraz włócznia bojowa plemienia Turkana (Kenia) z 1910 roku.
Na uwagę zasługują także ozdoby (np. naszyjniki wykonane z rogu bawołu oraz nasion fasoli i grochu, misternie ażurowane metalowe kolczyki, bransolety z kości słoniowej czy skręconego drutu, pierścionki z blachy mosiężnej) oraz instrumenty muzyczne (m.in. bęben zdobiony delikatnym rytem z dwustronnym wizerunkiem żaby oraz membraną wykonaną ze skóry antylopy plemienia Balozi z Zambii z ok. 1942 roku, „kalimby”, czyli pianina podróżnika z ok. 1940 roku czy ksylofon z rezonatorami z owoców tykwy itp.).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Muzealne zbiory afrykańskie powiększone zostały w 1972 roku, kiedy to Muzeum zakupiło od znanego polskiego kolekcjonera Jerzego Jasieńskiego kilkanaście rzeźb i masek wywodzących się głównie z terenów Tanzanii i Kenii. Wśród zakupionych wówczas eksponatów szczególnie wyróżniają się rzeźby plemienia Makonde z Tanzanii, które są niezwykle interesujące zarówno pod względem tematyki, jak i formy. Muzeum Miasta Pabianic posiada w swoich zbiorach rzeźby w stylu ujamaa (grupowe rzeźby figuralne przedstawiające sceny z życia codziennego, pracę i wypoczynek, a także powszednie radości i troski), rzeźby w stylu shetani (nawiązują do tradycyjnych wierzeń plemienia, pokazują nierealny, wypełniony demonami świat) oraz niewielkie figurki ludzkie przedstawiające przodków plemienia.
W 1972 roku Muzeum zakupiło również maskę hełmową „mapiko” z czarnym plemiennym tatuażem (plemię Makonde, Tanzania), maskę rytualną zwieńczoną głową stylizowanej antylopy z końca XIX wieku (plemię Bambara, Mali), odważniki do złota i złotego piasku wykonane techniką „traconego wosku” (plemię Aszanti, Ghana), a także bransolety tzw. manele (plemię Joruba, Nigeria).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Od 1972 roku afrykańska kolekcja muzealna nie powiększała się, uznano ją za zamkniętą. Jednak w listopadzie 2007 roku do pabianickiego Muzeum dotarła przesyłka z Niemiec zawierająca niezwykle cenne pod względem muzealnym obiekty z pierwszej połowy XX w.: cztery rzeźby przodków plemienia Bamileke (Kamerun) oraz tykwę przeznaczoną na wino palmowe ozdobioną misternymi oplotami z włókien roślinnych, do której przymocowane są dwie czaszki antylopy oraz jedna czaszka małpki (Bamileke, Kamerun). W maju 2008 roku do Muzeum w Pabianicach dotarły następna przesyłka zawierająca kolejne cenne zabytki sztuki afrykańskiej. Wśród eksponatów znajdowała się rzeźba kobiety (plemię Bangwa, Kamerun), dwie lalki – fetysze płodności Akua Ba (plemię Aszanti, Ghana), niezwykle piękna rzeźba przodka (plemię Bakongo, Kongo) oraz maska ludu Senufo.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W grudniu 2008 roku MMP otrzymało trzecią przesyłkę z darami, wśród których znalazły się m.in.: rytualno–kultowa rzeźba figuralna (pocz. XX w.) pochodząca z plemienia Luba (Kongo, Katanga), tzw. twarzowa maska „Ngontang” (pocz. XX w.) pochodząca z plemienia Fang, które zamieszkuje tereny północnego Gabonu oraz południowego Kamerunu, tzw. hełmowa maska „lipiko” (połowa XX w.) pochodząca z plemienia Makonde zamieszkującego tereny Tanzanii i Mozambiku, rzeźba–lalka
Akuaba (poł. XX w.) – fetysz płodności plemienia Aszanti z Ghany oraz rzadki zabytek – proca drewniana wyrzeźbiona w jednym kawałku drewna, używana przez plemię Kru, które zamieszkuje pogranicze Liberii i Wybrzeża Kości Słoniowej; plemię Kru należy do grupy językowej mande i wchodzi w skład ludów Dan – Kran. Ponadto paczka zawierała kilka kopii starych fotografii i pocztówek, które m.in. ilustrują afrykańskie świątynie, przywódców plemiennych itp.
Tak hojnym darczyńcą okazał się mieszkający w Niemczech Peter Majok, pabianiczanin, którego rodzina od XIX wieku należała w mieście do mniejszości niemieckiej. W liście skierowanym do Muzeum Miasta Pabianic Peter Majok napisał, że ciągle czuje się związany duchowo z Pabianicami, ponieważ tutaj się urodził oraz spędził swoją młodość. Z kraju wyjechał w 1987 roku.
Peter Majok zafascynowany jest Afryką, zarówno jej krajobrazami, jak i dawną kulturą. Jak sam napisał, pasję tę częściowo zawdzięcza Muzeum Miasta Pabianic, gdzie jako młody człowiek oglądał wystawę poświęconą kulturze i sztuce Afryki (ze zbiorów MMP, kolekcja Eichlera). Fascynacja Afryką doprowadziła P. Majoka do kolejnej pasji – kolekcjonerstwa; posiada on prywatne zbiory sztuki afrykańskiej, które mają dla niego duże znaczenie.

Warto jeszcze dodać, że dary dla Muzeum Peter Majok zadedykował pabianickim dzieciom z przekazem realizowania swoich marzeń o podróżach oraz poznawania innych kultur, innych obyczajów.
Beata Borycka