SONGYE NKISHIa  01a  SONGYE NKISHI_IIIa

 

Kolekcja afrykańskich obiektów etnograficznych Muzeum Miasta Pabianic powiększyła się o bardzo interesujący eksponat – fetysz plemienia Songye (Kongo). Obiekt ten to męska figurka o charakterze magicznym, wykonana z drewna, ozdobiona naszyjnikiem ze szklanych paciorków i metalowych krążków wraz z takimi dodatkami jak włókno, drut, gwoździe, skóra  gada. Fetysz wyposażony jest ponadto w specjalne środki zwane bashimba, które zapewniają mu szczególną siłę. Substancja magiczna w fetyszach plemienia Songye znajduje się w sterczącym rogu, umieszczonym we wgłębieniu wydłubanym na szczycie głowy.

Figurka posiada wszystkie charakterystyczne cechy rzeźb plemienia Songye. Głowa jest dość starannie wykończona. Twarz jest wydłużona, usta półotwarte, tak by możliwie najlepiej widoczne były zęby; oczy są podłużne. Nogi figurki są lekko ugięte w kolanach, stopy płaskie i szerokie. Zgięte w łokciach ramiona tworzą kąt prosty z prosto zarysowanym barkiem i spoczywają na wysuniętym do przodu brzuchu, po obydwu stronach pępka.

Fetysz, który obecnie trafił do zbiorów muzealnych, zgodnie z plemiennymi wierzeniami, swoją moc zawdzięcza uwięzionemu w figurce duchowi zmarłych – Nkishi. Nkishi skonkretyzowany w ten sposób w pewnym przedmiocie może pomagać swojemu posiadaczowi z całą mocą, która jest mu właściwa.

Figurka o wys. 37 cm datowana jest na pierwszą połowę XX wieku. Ten cenny eksponat trafił do zbiorów muzealnych za sprawą Petera Majoka, który ww. obiekt przekazał Muzeum Miasta Pabianic w darze i który już wielokrotnie wzbogacał licznymi darami etnograficzne zbiory muzealne.

Przedmioty podarowane Muzeum przez Petera Majoka to obiekty z dziedziny afrykańskiej sztuki o charakterze kultowo – religijnym, wyrażające określoną magiczną treść. Sztukę Afryki normują trzy elementy: wiara w bogów i duchy, kult przodków oraz magiczne kierowanie energią poprzez czary i fetysze Obiekty, które Peter Majok podarował pabianickiemu Muzeum pełniły w swoim środowisku właśnie takie funkcje. Związane są z religią i magią, odnoszą się do plemiennych  wierzeń i rytuałów animistycznych. Są to wysokiej klasy zabytki, w dobrym stanie konserwatorskim. Idealnie uzupełniają istniejącą w pabianickim Muzeum kolekcję afrykańską, którą zainicjował Witold Eichler a wieloma darami powiększył Peter Majok.

 

Beata Borycka

O cennym eksponacie można przeczytać również tutaj.